Vår Heaven.

Jaha. Nu har jag inte skrivit på några dagar.

Blev ju som sagt hemskickad i söndags. Hade lite ont men inte farligt, sov middag, var på stan o donade, var på hälla med Bart.. Hem. Spelade wow med Elle. Då skrev jag nog "aj" till henne var femte minut men gjorde ju inte ont. Jag och Bart la oss mellan 12 - 1 för att se på Harry Potter. Då började det att kännas lite obehagligt. Kunde inte riktigt ligga still. Gick och badade och tog alvedon men kändes lika för det. Runt 3 (tror jag) ringde ja in till förlossningen. Hade 3 värkar under samtalet men de tyckte att jag hade nog inte så farligt ont en så jag kunde stanna hemma några timmar till.

Runt halv fyra så sa ja nej Bart vi måste åka in o titta ifall de är på gång eller inte. För det här är inte riktigt. Åker in, in på ett rum. De kopplar ctg, säger du ska få ligga i 20 min.. Efter 20 min har jag mycket mera ont.. Vill få ställa mig upp men får inte för remsan duger inte då den får in min hjärtljud ibland. Får sätta mig upp o kräkas ggr flera.. Till slut kommer bm o säger att det är okej. Säger att hon ska undersöka mig.. Man ser på henne att hon tycker att jag får nog åka hem. Av med kläderna, känner efter, upp med höfterna.. Oj.. du är öppen 4 -5 cm. Du får stanna. Har du funderat på bedövning.

Nej säger jag, jag och bm har inte pratat så mkt om det för hon sa att ni skulle föreslå. Ja då föreslår vi epidural.Ja ge mig det då. Visst mitt bt var 160/110 o usticka hade positivt på allting men kunde vara för att de antingen läckte fostervatten eller för att jag just då började få en "teckningsblödning" eller vad fasiken de kallades.

För att få epidural var de tvugna att ta massa prover etc.. Så sagt o gjort. Ja kommer.. SNART! Detta jävla snart. Till slut kommer hon in, sätter pvk och säger kom så ska du få bada.. Vi kopplar droppet sen. Jag vill inte bada i något jävla badkar men hon säger det kommer vara så skönt. Tar mig i handen och drar med mig och sätter mig ner i något jävla badkar.. Klarar av att vara kvar där i kanske max 40 min o då så har jag inte ens fått vatten till midjan en när jag sitter ner.
Det gör grymt mycket ondare nu och jag har nog halvt panik. Vill tillbaka till sängen. Får gå tillbaka för att göra ny ctg (eller om de var före badet) eftersom annars kan ja inte få epidural. Klockan är iaf tjugo i sju nu..

Får lustgas. Det är allt.. Vid sju ringer jag på klockan o frågar om jag får ngn epidural. Icke för provsvaren har inte kommit. Ja försök för fasiken inte med mig säger jag. Det har gått 2 ½ timme och AKUTSVAR tar 1 timme. Nej inte här. Nej för fan ljug inte för mig. Jag var så arg på den arroganta undersköterskan. Fortfarande spydde ja hit o dit.

Så. Känner hur vattnet går. Skriker åt Bart (antar jag) "my water broked" Men stackaren hör inte när jag har masken på mig så han tror ja vill ha vatten så han kommer med ett glas vatten.. "for fucks sake, my water broke go get the midwife". Så vi ringer igen o samma arroganta usk kommer. Känner att bebis sjunkit ner MASSA o att jag bara vill krysta men tänker någonstans inom mig att de sa att det ska gå lång tid. 1 cm i timmen. Jag kan inte krysta en. Då spricker jag. Uskan kommer tillbaka. De kommer, de kommer. De gör de så fan inte säger jag, så säger man när man är upptagen. Jag vill att hon kommer NU! Så råkar jag spy på hennes ben. Hon blev inte glad. Mkt upprörd över det.

Halvkrystar lite o ringer igen. Tillslut så kommer hon igen men dom kommer ju säger jag. De ähr kommer ta tid.. De sitter o rapporterar. Jag fräser åt henne ta hit en jävla bm nu.

Sen kommer någon annan usk in. Presenterar sig och säger att hon ojbbar dag, jag sliter tag i henne o säger du går inte ifrån mig! Hon tittar på mig, ringer på bm, bm undersöker och oj. Du ska krysta. Ja men för fan. Det jag säger.

Minns inte mkt. Men 0816 kom hon ut iaf. apgar 9 10 10. 4300gram 51 cm.

Sprack ingenting. Några få bristningar. Fick dock ej äta o dricka efteråt för de var tvugna att undersöka ifall alla moderkakor kommit ut.. De kom nämligen bara ut EN! De hittade någonting kvar i livmodern men trodde de var koagel så fick lov att äta massa sammandragande tabletter på 86an.

Upp på BB. Allting har gått finfnt. Hon äter o sover o bajsar o spyr o kissar. Vad mera kan man be om? Fick gå hem igår. Då vägde hon 4010 tror jag. Dock var hon tung för tiden så de var tvungen att hålla reda på blodsocker ifall hon inte skulle få i sig tillräckligt med mat.. De låg bra hela tiden. Mitt tryck med som för övrigt är runt 130/75 nu. lol.

Ska på återbesök på fredag eftersom hon såg ut som en saffransbulle igår :D

Ja. Vi får väl se hur mkt som stämmer sen när ja får min riktiga berättelse från bm.. men något sånt här var det iaf..

de ville dock att jag skulle prata igenom detta med min bm eftersom jag fick halvt panik eftersom de gick så fort eftersom att nästa kommer gå ennu snabbare tror dom.

Bilder finns på

jessamy.bilddagboken.se

Bebis 

God jul

Kommentarer
Postat av: Systeryster

Tur att det kom in en bättre undersköterska sen ;)

Tänk så bra att hon fick fira jul med oss, hoppas ni fick en bra första natt hemma :)

kram

2008-12-25 @ 11:03:21
Postat av: Josefine

Ja vilken pärs...o snabbt ville hon komma ut när hon väl bestämt sig. Redan en bestämd liten fröken :)

2008-12-25 @ 11:04:57
Postat av: Marina

Ha ha, va underbart när han kommer med vtnglas:) Låter som en lagom turbulent förlossning. Skönt när man får vara hur otrevlig som helst å alla bara tycker d e helt normalt.

Sparkade en av mina barnmorskor i magen när jag skulle få Eve... Va verkligen jättearg på henne.

Stort grattis och lycka till!

2008-12-25 @ 11:10:37
Postat av: Tanja

Grattis ännu en gång...Just det där med halv panik och det går fort hände mig med...Och jag lider med dig att du ej fick en underbar BM som en annan...Men nu är det över och nu kan ni njuta av lilla Heaven....=)

2008-12-25 @ 14:58:22
Postat av: Monica

Grattis igen..vilket underbart vackert namn..blir tårögd! Min dotter Ella tycker likadant!Och vilken fin Heaven det blev då! Många varma kramar till er alla.Må gott!

Postat av: Susanne

Så himmelens fin hon är lilla Heaven!!!

Stort JätteGrattis!!! och en jättekram från mig.

Mina förlossningar har också gått i ett Huj!!!

Första gången var jag inne 3 timmar o sen var det klart, nr 2 var jag inne 1 timme och sen var hon ute och nr 3 då jag blev igångsatt tog inte ens 5 timmar efter att dom satte igång det hela och mina barn håller den viktklassen som din lilla Heaven gjorde.

Må så gott!!! Kram Susanne

2008-12-25 @ 19:38:00
URL: http://nattsyrran.blogspot.com
Postat av: Lisa

grattis till lilla tjejen =)......

2008-12-25 @ 21:09:10
Postat av: ulrika

å lilla skruttan! Kul att läsa din berättelse, det blir ju en mer realistisk bild av hur det går till, inte det där rosa-skimrande som vissa förmedlar ;). Stort grattis återigen! kram

2008-12-26 @ 12:07:34
URL: http://ulrikaolofsson.blogg.se/
Postat av: Sofia

Kunde inte låtabli att småskratta lite när jag läste din berättelse, de ska då fan veta att de har med en sjuksköterska att göra :p!! Vad hette den första usk'an vet du det? Synd att du skulle få en sån pappskalle från början =/ Men skönt att det verkade komma nån bättre sen.. =) Kramar och grattis från oss =)

2008-12-26 @ 12:24:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback